Studiu eMAG despre munca de acasă: sunt angajații mai productivi când nu merg la birou?
eMAG, cel mai mare magazin online, a venit cu un studiu intern referitor la munca de acasă în plină pandemie. Iată concluziile.
eMAG, la fel ca alte companii mari care și-au permis acest lucru, le-a permis angajaților să lucreze de acasă în perioada pandemiei. Se întâmpla chiar de la începutul lui 2020, când apăreau și-n România primele cazuri de infectare cu noul tip de virus. De atunci, peste 3.000 de oameni din eMAG au început să lucreze de acasă, arată compania.
În această perioadă, compania a desfășurat mai multe studii interne, cantitative și calitative, prin care a analizat în detaliu care sunt principalele beneficii percepute de oameni legate de lucrul de acasă. Pe baza concluziilor, a decis și cum merge mai departe.
Implementează sistemul hibrid.
eMAG, studiu intern despre munca de acasă
Prin acest studiu, compania a vrut să înțeleagă, între altele, nivelul de conectare al oamenilor cu echipa din care fac parte, percepția despre productivitatea lor individuală și eficiența colaborării cu colegi sau parteneri, în contextul lucrului de acasă.
Principalele concluzii:
- 96% au răspuns că în această perioadă în care au lucrat de acasă s-au simțit mai productivi
- 78% dintre colegi au spus că s-au adaptat bine și foarte bine la munca exclusiv de acasă
- Doar 37% dintre colegi au spus că se simt conectați cu echipa lor, de când lucrează de acasă
Când au fost întrebați cum își doresc să lucreze pe termen lung, cei mai mulți dintre ei, 97%, au spus că vor să îmbine munca de acasă cu cea de la birou. Principalele concluzii sunt:
- Modul de lucru de acasă funcționează excelent pentru activitățile clar definite, care necesită concentrare și muncă individuală, iar munca de la birou este foarte utilă pentru activitățile care presupun colaborare și creativitate;
- La nivel de organizație, măsurile luate rapid au fost o sursă de motivație, oamenii simțindu-se protejați. A fost apreciată flexibilitatea lucratului de acasă, în această perioadă de pandemie, mai ales în rândul părinților;
- Prin trecerea la colaborarea online, echipele au fost nevoite să se organizeze mai bine prin ritualuri comune (cum ar fi scurte ședințe zilnice sau săptămânale);
Sistem de muncă hibrid
Lucrând permanent de acasă, cel mai mult le lipsesc momentele de socializare cu colegii, iar spațiul informal de colaborare este dificil de recreat în mediul online. În starea de incertitudine generală, singurătatea și lipsa interacțiunii informale cu alte persoane sunt doi dintre principalii factori de insatisfacție.
În urma tuturor acestor studii, eMAG a decis că va trece permanent la un mod de lucru hibrid. Noul mod de lucru le va permite celor peste 3.000 de angajați din sediul central, hub-urile IT și centrele de Customer Care să lucreze cum li se potrivește cel mai bine în funcție de tipul de activitate, într-un mod de lucru hibrid, de acasă și de la birou.
Astfel, după ce va trece pandemia, angajații eMAG vor decide, împreună cu managerul lor, cum vor să lucreze: câte zile vor lucra de acasă și câte de la birou, în funcție de nevoile fiecărei echipe. În prezent, ținând cont de restricțiile existente, peste 99% din angajații eMAG din sediile de birouri lucrează în continuare de acasă și vor continua astfel până când condițiile vor permite trecerea în noul mod permanent de lucru hibrid.
eMAG își va păstra spațiile existente de birouri și va investi peste 1,5 milioane de euro pentru a reamenaja sediul central într-un spațiu colaborativ și pentru a implementa noi tehnologii care să susțină modul de lucru hibrid.